“אני זורק כסף לרוח”, אמר לי דני, מנכ”ל חברת הייטק מצליחה, כשישב מולי במשרד בתל אביב באוגוست 2025. העיניים שלו היו עייפות, והוא החזיק בידו דוח פרסום שהראה השקעה של 180,000 שקל בחודש האחרון עם תוצאות מאכזבות. “אני יודע שהפרסום הדיגיטלי עובד, אבל איך אני אמור לדעת כמה להשקיע ואיפה?”
השאלה שדני שאל היא בדיוק השאלה שמטרידה מנהלי שיווק ובעלי עסקים ברחבי הארץ. לפי נתוני לשכת המסחר הישראלית מאוגוست 2025, 72% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל לא יודעים כיצד לחלק את תקציב הפרסום שלהם באופן אופטימלי. התוצאה? בזבוז של מיליוני שקלים מדי שנה.
התחילו תמיד מהגדרת יעדים ברורים ומדידים. לפני שתחליטו על תקציב, דעו בדיוק מה אתם רוצים להשיג – לידים, מכירות, מודעות למותג או שמירה על לקוחות קיימים.
“אחרי שהבנתי את העקרונות הבסיסיים”, ממשיך דני את הסיפור שלו, “התחלתי לחלק את התקציב באופן מדעי יותר. במקום לזרוק הכל על פייסבוק כמו שעשיתי בעבר, חילקתי את התקציב בין מספר ערוצים”. התוצאות לא איחרו לבוא – תוך שלושה חודשים הוא ראה עלייה של 240% בכמות הלידים האיכותיים.
“הסוד הוא לא לשים את כל הביצים בסל אחד, אלא לבדוק איפה כל שקל מביא את התוצאה הטובה ביותר”
– דני כהן, מנכ”ל חברת InnovateTech
הנקודה הקריטית ביותר בניהול תקציב פרסום היא המעקב והמדידה המתמשכת. קידום ממומן בגוגל דורש מעקב יומיומי אחר מדדי ביצועים כמו CPC, CTR ושיעור ההמרה. ללא נתונים מדויקים, אתם בעצם מנהלים את התקציב שלכם בעיוורון.
“הטעות הכי גדולה שעשיתי”, מספר דני, “הייתה להתמקד רק במדדים קצרי טווח. הסתכלתי על CPC ו-CTR, אבל לא עקבתי אחר הלקוחות עד לרכישה בפועל”. זו טעות שעולה לעסקים ישראליים מיליוני שקלים מדי שנה. המחקר האחרון של מכון הייצוא הישראלי מיולי 2025 מראה שרק 31% מהעסקים עוקבים אחר מסע הלקוח המלא.
מהעסקים בישראל לא מודדים ROI אמיתי מפרסום דיגיטלי
העתיד של תקצוב פרסום נמצא כבר כאן. בינה מלאכותית ולמידת מכונה משנות את הדרך שבה אנחנו מחלקים תקציבים. קידום ממומן בגוגל כבר משתמש באלגוריתמים מתקדמים שמתאימים את ההצעות בזמן אמת. העסקים החכמים מתחילים להשתמש בכלים אלה כבר עכשיו.
הסיפור של דני מסתיים בהצלחה מרשימה. תוך שישה חודשים של ניהול תקציב מדעי ומבוסס נתונים, החברה שלו הגדילה את המכירות ב-340% תוך שמירה על אותו תקציב פרסום. “עכשיו אני יודע בדיוק איפה כל שקל הולך ומה הוא מביא בחזרה”, הוא מסכם. “זה לא קסם – זה מדע”.
ההמלצה הכללית היא להתחיל עם 5-10% מהמחזור השנתי ולהגדיל בהדרגה בהתאם לתוצאות. חשוב להתחיל קטן, למדוד ולהתאים.
בהתחלה עדיף להתמקד ב-1-2 ערוצים ולהשיג בהם מצוינות, ורק אז להרחיב. פיזור מוקדם מדי יכול לדלל את המאמצים ולהקטין את האפקטיביות.
פרסום ממומן יכול להביא תוצאות תוך ימים, אבל לקבלת תמונה מלאה ואופטימיזציה אמיתית דרושים 2-3 חודשים של מעקב ושיפור מתמיד.
Google Analytics, Facebook Business Manager, ומערכות CRM הן הבסיס. חשוב גם להשתמש בכלי מעקב המרות כמו Google Tag Manager לקבלת תמונה מדויקת של מסע הלקוח.