שיווק דיגיטלי הוא עולם גדול ומורכב ויש ה-מ-ו-ן דברים שעסקים יכולים לעשות בדיגיטל כדי לגדול. אבל לא באנו להפחיד אתכם, אלא לתת לכם כלים בסיסיים להתחלה.

בסרט גראן טורינו, יש סצנה בה קלינט איסטווד מנסה להשפיע על הבן של השכנים שיתחיל לעשות דברים בבית בעצמו ולעבוד קצת עם הידיים. הוא לוקח אותו למחסן והנער נפעם מכל הכלים ששם, לא יודע מאיפה להתחיל. קלינט נותן לו 3 פריטים – איזולירבנד, שמן wd-40וג'בקה. "זאת התחלה טובה" הוא אומר לו, "תוכל לתקן עם זה את רוב הדברים בהם תתקל כרגע".

הסצנה הזאת מאד מזכירה לנו את הכניסה הראשונה של עסק לשיווק ופרסום בדיגיטל (או לפחות את הכניסה הרצינית הראשונה). המגוון של האפשרויות מבלבל כמו מחסן עמוס באלפי כלים, אבל יש כמה שהם הבסיסיים להתחלה, ומשם מתקדמים.

אז מה הם הכלים הבסיסיים לכניסה לשיווק ופרסום בדיגיטל?

הגדרת מטרות

עולם הפרסום בדיגיטל יכול להיות מבלבל ולהשכיח את המטרה העיקרית של הפרסום – שורת הרווח. עדיין יש בעלי עסקים שמאד חשוב להם לקבל המון לייקים ועוקבים לדף העיסקי, למרות שאין לכך שום תרגום ללקוחות חדשים.

אבל המטרות יכולות להיות רחבות בהרבה משורת הרווח, והן נבנות בהדרגה. יכולה להיות מטרה של מודעות למותג, של בניית רשימת תפוצה, של יצירת קהל, מכירה ישירה או הורדת מחיר הלידים.

בכל מקרה, חשוב להגדיר באופן מדויק את המטרות שלנו מהפרסום אחרת איך נדע אם הוא הצליח?

תקציב לאורך זמן

תקציב הפרסום בפלטפורמות הדיגיטליות מתחלק בדרך כלל לשני סעיפים עיקריים: תקציב עבור יצירת התוכן וניהול הקמפיין, ותקציב עבור טראפיק (טראפיק = להציג את המוצר בפני כמה שיותר אנשים). מבחינת בעל העסק לעיתים הסעיפים "מתאחדים" והוא רק מסתכל על הסכום הכולל שהוא מוציא. חשוב להבין ממה הסכום הזה מורכב, כי אם לא יישאר תקציב לטראפיק העבודה על יצירת התוכן תהיה חסרת משמעות.

דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו הוא רציפות והמשכיות. תכנון בסגנון "נתחיל החודש עם תקציב X ואחר כך נראה" הוא מתכון לכישלון ויש לשריין תקציב לפחות 3-4 חודשים קדימה.

אסטרטגיה

זהו אחד הכלים החשובים ביותר. האסטרטגיה כוללת מעבר למשפך השיווקי או מסע הלקוח גם את השילוב בין הפלטפורמות השונות, את בניית המיתוג של העסק, את ההתמקדות בקהל היעד הנבחר ועוד.

חשוב שהאסטרטגיה הנבנית תשקף את העסק בצורה טובה ואמינה, ושבעל העסק יהיה שלם איתה.

זה השלב שבו צריך ליצור תכנון אסטרטגי כמה שיותר מדויק, כי הוא יכתיב לנו את הפעולות אחר כך.

בחירת הפלטפורמה

השאיפה היא להיות בכמה שיותר פלטפורמות, ובכלל, כמה שיותר. בהמשך…

ראשית יש להבין מהן הפלטפורמות היעילות והמתאימות ביותר לעסק ומשם להתחיל.

הפלטפורמות המובילות הן רשתות חברתיות, גוגל, יוטיוב, פרסום נייטיב וגם קידום אתר (ויש עוד).

הפלטפורמות נבדלות זו מזו באופי, בתקציב הדרוש, בהשקעה הדרושה להכנת החומרים, בהתאמה למוצר, בזמן הלוקח לתוצאות להגיעובפרטמרים רבים נוספים.

יש להתחשב בכל אלה כאשר ניגשים לבחור פלטפורמה להתחיל איתה.

זהו ארגז הכלים הבסיסי, מפה אפשר להתקדם הלאה והשמיים הם הגבול.